Inspelningar av LU Lands frukostseminarier

Våra frukostseminarier syftar till att lyfta samhällsaktuella utmaningar med koppling till hållbar markanvändning, belysa dessa från olika perspektiv och genom en konstruktiv dialog med de aktiva och publiken diskutera möjliga vägar framåt.

Med start höstterminen 2023 spelar vi in presentationerna under LU Lands frukostseminarier. Efterföljande frågestund spelas inte in, detta främst för att främja ett öppet samtalsklimat, och för att erbjuda ett mervärde för de som deltar live. Nedan hittar du länkar som tar dig direkt till aktuellt seminarium:

LU Land frukostseminarium #23: Hur kan den biologiska mångfalden i skogen kartläggas så att det blir enklare för markägare att ta sitt ansvar?

LU Land frukostseminarium #24: Kollagring i jordbruksmark – möjligheter och hinder för genomförande

LU Land frukostseminarium #25: Bete och biologisk mångfald - kan vi förbättra naturvärden genom anpassningar i betestryck och innovationer i betessystem?

LU Land frukostseminarium #26: Går det att förtäta städer utan att äventyra markens viktiga ekosystemtjänster?

LU Land frukostseminarium #27: Hur kan företag hantera komplexa utmaningar kring sin inverkan på biologisk mångfald

LU Land frukostseminarium #28: Betydelsen av hyggen som livsmiljöer i ett landskapsperspektiv

Vid detta webbinarium fick vi höra om vad som behövs för att följa upp artbevarande, vad nyckelbiotopsinventeringen haft för roll för i detta arbete, och hur långt man kan nå med existerande miljöövervakningsprogram. Vi får också en insyn i Skogsstyrelsens och Naturvårdsverkets arbete med att ta fram ett rikstäckande kunskapsunderlag om höga naturvärden.

Program:

Artbevarande i skogen – vad krävs för en bra uppföljning?
Ola Olsson, Lunds Universitet

Kunskapsunderlag om höga naturvärden – pågående arbete på Skogsstyrelsen
Erik Kretz, Skogsstyrelsen

Flera rapporter, bland andra från IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change), har fastslagit att markanvändningen står för en betydande andel av koldioxidutsläppen både globalt och i Sverige. Att minska koldioxidutsläppen och öka kolinlagring i mark är därför avgörande i arbetet med att motverka klimatförändringarna. Kollagring i jordbruksmark uppmuntras i flera aktuella policyprocesser på EU-nivå, till exempel LULUCF-förordningen och den gemensamma jordbrukspolitiken.

Men vilka metoder finns det egentligen för att minska utsläpp och öka kolinlagring i jordbruksmark, och hur effektiva är dem? Det var frågor som diskuterades vid detta frukostseminarium.

Metoder för kolinlagring i jordbruksmark
Katarina Hedlund, professor vid biologiska institutionen och biträdande prefekt vid Centrum för miljö- och klimatvetenskap, Lunds universitet.

Återvätning av organogen jordbruksmark minskar utsläpp av klimatgaser
Åsa Kasimir, forskare vid Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs Universitet

Hinder, möjligheter och incitament för kolinlagring i praktiken
Daniel Emitslöf, Lantbrukare och vice ordförande för Skånes nötköttsproducenter

Moderator: Marianne Hall, forskningskoordinator vid Centrum för miljö- och klimatvetenskap

Bete är en nyckelåtgärd för att bevara naturbetesmarker, som är några av Sveriges viktigaste livsmiljöer ur natur- och kulturvårdssynpunkt. Idag blir dock många värdefulla marker överbetade eller växer igen på grund av suboptimalt betestryck. För att skapa innovativa, mer lönsamma betessystem, pågår försök med virtuella stängsel.

Dagens seminarium belyser utmaningarna med betestryck; så som utformning av stödsystemet och vilken roll innovationer som virtuella stängsel skulle kunna spela för djurhållning och naturvård i betesmarker.

I detta seminarium riktar vi strålkastarljuset mot ett av dagens dilemman inom hållbar stadsplanering: Hur kan vi förtäta städer och samtidigt ta hand om stadens mark och dess ekosystemtjänster? Vilka lösningar finns det och vad står i vägen för att dessa används eller får önskad effekt?

Peter Olsson, Lunds universitet
Christel Carlsson, Statens Geotekniska Institut
Moderator: Katarina Hedlund, Lunds universitet

Livsmedelsproduktionens markanvändning har en inverkan på biologisk mångfald och ekosystem som innebär både utmaningar och affärsmöjligheter. På detta seminarium diskuterar vi både livsmedelsproduktionens risker för biologisk mångfald, och hur en medvetenhet om dessa risker i värdekedjan kan skapa möjligheter för både företag och bevarandearbete.

Medverkande:

• Susanne Arvidsson (Lunds universitet) ger en kort inledning till CSRD, hur hållbarhetsregleringen länkar till biologisk mångfald och vilka implikationer detta förväntas få för företagen.
  • Carla Coelho (Lunds universitet) visar på betydelsen av att tänka i ett livscykelperspektiv i relation till markanvändningens effekter på biologisk mångfald.
  • Cecilia Vaverka (Axfood/Dagab) pratar om mångfaldsrelaterade risker i värdekedjan och om andra aspekter i deras arbete med biologisk mångfald.

Kalhyggen anses ofta vara negativa för den biologiska mångfalden, varför hyggesfritt skogsbruk diskuteras som ett mer gynnsamt alternativ. Men kan det vara så att kalhyggen, med rätt förvaltning i ett landskapsperspektiv, skulle kunna gynna vissa arter?

Medverkande:

• Lars Pettersson, forskare vid Biologiska institutionen vid Lunds universitet
  • Emma Sandell Festin, skoglig förvaltare vid Stiftelsen Skånska Landskap.

Moderator är Henrik Smith, professor vid Biologiska institutionen och Centrum för miljö- och klimatvetenskap, Lunds universitet.